Thursday, September 4, 2008

Foto: Puss

Saya pergi mengintai PARAM Bangsar semalam (Pasar Ramadhan). Rasanya macam kurang meriah tahun ini. Tahun-tahun lepas, berasak-asak lah dengan orang yang ramai macam semut hurung gula. Tahun ini, nampak agak lengang. Aikkk, lambat sangat ke aku ni? Kot orang semua dah habis melantak semua makanan? Rupanya, makanan masih ada lagi, tak banyak sangat, sikit pun tak.

Saya tanya kakak jual roti jala tu, "Kak, macam tak ramai je tahun ni?" Dia jawab, "Io lah, tak cam tahun lopeh...". "Apasal kak?". "Boreh naik, topung pun naik... semuanya naik lah, nak oiiii". Bukan main panjang lagi "oiiiiiiiiiii " dia tu. Saya sendiri pun tak beli banyak. Kalau dulu beli roti jala sampai sebakul, padahal makan 4 beranak sahaja, tahun ini cuma beli cukup-cukup sahaja. Tengok ayam percik dekat simpang tu pun dah naik harga. Nak marah, tak boleh, kerana dia pun cari makan jugak. Tak jadi beli ayam percik. Beli ayam goreng cukup. Anak-anak suka, biarlah kita lebihkan dia orang dari kita.

Walau apa pun, tidak terlambat jika saya mengucapkan Selamat Berpuasa kepada semua! Ingat-ingatlah hikmat berpuasa terutamanya bila rasa nak marah kerana harga barang makan naik.



HIKMAT-HIKMAT PUASA
Puasa mempunyai hikmat-hikmat dan faedah-faedah yang banyak, antaranya:


1. Menandakan kesyukuran kepada Allah kerana nikmat-nikmat yang banyak kepada hamba - hambanya.
2. Melatih jiwa supaya mempunyai rasa belas kasihan terhadap orang-orang yang susah dan menderita.
3. Melatih jiwa supaya bersih daripada sifat-sifat tamak, sombong dan hasad dengki.
4. Melatih diri supaya bersifat sabar dan tabah menempuh ujian-ujian dalam perjuangan hidup.
5. Menanamkan semangat perpaduan kerana sama-sama menunaikan kewajipan yang sama itu dapat menimbulkan perpaduan.
6. Menanamkan semangat sama rata dan menjauhkan sifat membeza-bezakan di antara kaya miskin, hina mulia, raja dan rakyat kerana sama-sama menjunjung peritah Allah.
7. Melatih diri supaya mempunyai peraturan-peaturan dan menghargai masa kerana puasa mempunyai batas-batas waktu yang tertentu.
9. Membersihkan anggota-anggota di dalam tubuh badan dari daki-daki dan lemak-lemak makanan yang bekerja sepanjang tahun.
10. Memberi kerehatan kepada alat-alat di dalam tubuh badan - terutamanya alat pengisar makanan yang bekerja sepanjang tahun.
11. Memberi peluang untuk memperbanyakkan amal ibadah kerana Bulan Ramadhan mempunyai keistimewaan yang tidak ada pada bulan-bulan lain seperti Lailatul-Qadar dan Sembahyang Tarawih.

No comments: